Anotace:
Nalezení pozice školy a uspořádání areálu je v jejím zadaném situování klíčem k řešení úkolu, jehož základní otázkou je, jak z ne-místa učinit místo. A to dnes – uprostřed polí i zítra s jejich urbanizací dle ÚP. Škola nechává stranou rušivou státní silnici, redukční stanici plynu a sklady instalatérské firmy i neodhadnutelné budoucí uspořádání sídliště rodinných domů a obrací se čelem do volné krajiny. Tím získává možnost si vytvořit dostatečně velké, budoucí výstavbou neovlivněné (a tedy ve své podobě definitivní) a ke všem přístupům vstřícné veřejné prostranství před sebou a rozlehlou zahradu a sportovní areál za sebou. Je bezpečně dosažitelná pěšími ze všech směrů a módů dopravy. Orientací zástavby i uspořádáním ploch shodnými s okolím se včleňuje do obce jako dobrý soused. Přitom je zároveň přátelským dětským světem i institucí utvářející společnost. Je školou soudobé, otevřené pedagogiky. Tradiční třídy či učebny rozšiřují či doplňují plochy pro týmovou práci, jinou než frontální výuku, místa pro sdružování. Je také navržena jako stavba udržitelná, s minimálními provozními náklady a maximální možností získání dotací.
Textová část | TEXTOVA ZPRAVA PELČÁK (121.19 kB) |
PANEL Č.01 | PANEL 01 (13.82 MB) |
PANEL Č.02 | PANEL 02 (13.1 MB) |
PANEL Č.03 | PANEL 03 (11.49 MB) |
PANEL Č.04 | PANEL 04 (8.69 MB) |
2.místo
Atelier bod architekti s.r.o.
Anotace:
Nová škola respektuje charakter a měřítko okolní zástavby. I přes velký objem harmonicky navazuje na okolní urbanistickou strukturu. Celek je rozdělen na jednotlivé nízké „domy“ se sedlovou střechou, které svým uspořádáním rozmanitě formují venkovní i vnitřní prostředí. Výrazově dům vychází z venkovského statku nebo kláštera, avšak použitím soudobého architektonického detailu je pevně ukotven v čase. Škola se stane klidným místem v malebné krajině, místem pro studium, setkávání, odpočinek, sport a kulturu.
TEXTOVÁ ČÁST | TEXTOVA ČÁST (658.23 kB) |
PANEL Č.01-04 | PANELY 01-04 (16.99 MB) |
3. místo
BY architects, spol. s r.o.
Anotace:
Nabízíme kompaktní provozní řešení školy a její velkorysé propojení s exteriérem, kde by děti měly trávit co nejvíce času. Abychom nenavyšovali zastavěnou plochu, rozdělili jsme třídy na první a druhý stupeň a umístili jsme je do 2. a 3. NP. Propojení kmenových tříd s exteriérem realizujeme v rámci širokého pobytového schodiště, které vede do zahrady z teras ve 2. a 3. NP a nechává, mimo jiné, projít krajinu domem na několika úrovních. Novostavba svazkové školy se skládá ze tří elementů. Sokl, ve kterém najdeme všechny veřejně přístupné provozy (kanceláře, školní klub / aulu, družiny, jídelnu, vstup do tělocvičny) tvoří první z nich. Dalším elementem je, na něm posazené, dvoupodlažní křídlo hlavních výukových prostor se vstupy na terasy a zahradu. Tělocvična jako taková, resp. její horní část s okny, doplňuje formu objektu a objímá terasu z druhé strany, kde je také možné do tělocvičny nahlédnout okny z terasy a chodby 1. stupně. Toto členění podporuje i navržená materialita, která pomáhá objekt přehledně číst jak zvenku, tak zevnitř. Objekt je nenápadně zdoben detailem cihelného soklu zakončeným římsou a jemnými šambránami okolo oken hlavního křídla vyvedeného v strukturované omítce. Tuto rodinu doplňuje textura šablon tělocvičny. Všechny materiály jsou dostupné a čitelné pro kohokoliv.
TEXTOVÁ ČÁST | TEXTOVA ČÁST (3.49 MB) |
PANELY 01-04 | PANELY 01-04 (27.21 MB) |
4. místo
ARCHITEKT Ondřej Tuček s.r.o.
Anotace:
Školství prochází neustálým vývojem, což souvisí s proměnami celé společnosti - vznikají a zanikají celá hospodářská odvětví, objevují se nové převratné technologie a zcela se mění charakter komunikace, práce a její organizace. Ve školách dnes připravujeme děti na život a práci v podmínkách, které teprve nastanou v budoucnosti. Školní prostředí proto musí umět reagovat na potřeby a nároky, které mnohdy zatím neznáme. Nová škola Venkov se stane po svém vybudování důležitým lokálním centrem. Tomu odpovídá návrh jejího umístění, hmotového a architektonického řešení i návazností na okolní prostranství. Jde o budovu otevřenou a průhlednou, zvoucí dovnitř, zároveň ale poskytuje velkorysý a bezpečný vnitřní prostor. Návrh hospodaří účelně s pozemkem a nabízí širokou paletu různorodých aktivit na čerstvém vzduchu. Technologicky a stavebně jde o moderní, udržitelnou, flexibilní školu pro 21. století, navrženou s ohledem na udržitelnost, užití obnovitelných materiálů s nízkou uhlíkovou stopou i flexibilitu vnitřního využití, které má schopnost průběžné proměny vnitřního uspořádání v dlouhodobém horizontu životnosti budovy, kterou považujeme za zásadní.
TEXTOVÁ ČÁST | TEXTOVA ČÁST (1.52 MB) |
PANELY 01-04 | PANELY 01-04 (49.67 MB) |
5. místo
re:architekti studio s.r.o.
Anotace:
Navrhujeme školu, která definuje své okolí. Z pole vytváří náměstí, ulice, zahrady, dvory. Otevírá se směrem k městu, aby vítala ty, kteří přichází mezi hřišti stejně jako ty, co přijdou od autobusu, auta či Nové papírny. Navrhujeme novou lomenou Školní ulici se školním náměstím, která propojuje Šikulovu a Palackého ulici - centrum, sportoviště, školu i cesty mezi poli. Své okolí určuje škola svým tvarem. Jednotlivá křídla jsou logickým východiskem členění provozu školy. Křídlo tělocvičny, jídelny a zázemí, prvního a druhého stupně. Nic pod zemí, vše na terénu. Propojeno společnou a velkorysou halou. Křídla vymezují vstupní náměstí, dvůr pro jídelnu, dvorek prvního i druhého stupně. Na pláni mnohost na červeném koberci.
TEXTOVÁ ČÁST | TEXTOVA ČÁST (96.67 kB) |
PANEL 01 | PANEL 01 (5.93 MB) |
PANEL 02 | PANEL 02 (1.78 MB) |
PANEL 03 | PANEL 03 (3.84 MB) |
PANEL 04 | PANEL 04 (7.66 MB) |